top of page

Trajectcontroles? Een moeilijk traject.

In de gemeenteraad van Rotselaar van dinsdag 30 mei 2023 stelden we de vraag of er toch enig begrip aan de dag kon gelegd worden voor de invoering van de op til zijnde trajectcontroles. Maar liefst 10! Gemeenteraadslid Christel Hendrix vroeg in haar tussenkomst of het ook wat minder mag zijn...


"Natuurlijk moeten snelheidsovertredingen bestraft worden. Maar moet dat 3 maal per week (of meer) in de beginfase?", vroeg ze.

"We zijn dan ook niet tegen trajectcontroles, maar moeten het er zoveel zijn? En kunnen we er op voorhand graag uitgebreid over geïnformeerd worden?" Met een digitaal bord zoals gemeenteraadslid Stella Beckx tijdens de vorige gemeenteraad al vroeg (zie foto). Maar ook met een beetje respijt?



Trage verwerking

Omdat de gemeente de snelheidsovertreding vaststelt, maar eventuele andere overtredingen via de politiediensten moet uitgesloten worden, mag de verwerking 14 dagen duren. Maar de trajectcontrole is niet 'vergevingsgezind'. Wie de controle elke dag passeert en de signalisatie niet opmerkt, riskeert meermaals beboet te worden vooraleer hij zich daarvan bewust is - niet zoals een toevallige flitswagen of een flitspaal waar vaker niet dan wel een camera inzit. Iedereen kent vast wel iemand die slachtoffer is van deze nieuwe controle met telkens een minimale snelheidsovertreding, maar na 14 dagen met een torenhoge rekening van opeengestapelde boetes opgezadeld wordt.


Gemeentekas gespijsd

Is het een mobiliteitsingreep of een manier om de gemeentekas te spijzen?

Dat trajectcontroles plots overal opduiken heeft te maken met de veranderde wetgeving, die gemeenten sinds 2021 toelaat om GAS-boetes voor snelheidsovertredingen te innen in zones 30 en 50 km/u. De installatie daarvan kost wel wat geld, maar wordt uitbesteed aan een privépartner. Het saldo spijst de gemeentekas rijkelijk. De 'winst' (die 100% is!) wordt met andere woorden verdeeld onder de privépartner en de innende gemeente. Hoe meer boetes, hoe rijker de privépartner en zeker ook de gemeente ervan wordt.


Proefboetes

Daarom blijven we vragen om toch wat begrip te tonen bij de start van de inning van de eerste boetes. "We eisen daarom 'proefboetes', waarbij in de eerste maand van de trajectcontroles de boetes als een waarschuwing dienen. Wie dergelijke boete in de bus krijgt, wordt immers sterk bewust gemaakt van de mogelijke echte boete die hij riskeert in de toekomst.", zei Hendrix. Maar daar wil de huidige meerderheid van CD&V en N-VA niet van weten. Een keuze die natuurlijk niet thuishoort in een verdienmodel waarbij men met een privépartner in zee gaat die ook een stuk van de koek wil en daarom zijn voorwaarden oplegt...

Comments


bottom of page